Het uitzendbureau, – of de iets hippere term: recruiter – vervult een cruciale rol binnen de Nederlandse economie. In de kern is het eigenlijk een middenman tussen de werkgever en de werkzoekende. Het uitzendbureau faciliteert het overgangsproces van een open vacature naar een sollicitant. Dit proces kan verschillende vormen aannemen, al naar gelang de voorkeuren van de werkgever- en de werkzoekende.
Sommige vacatures zijn makkelijk te vervullen, maar in veel gevallen is het nog best lastig om voor een nieuwe baan een goede werknemer te vinden. Vraag en aanbod sluiten niet altijd naadloos op elkaar aan. In de huidige markt is het bijvoorbeeld ontzettend lastig voor werkgevers om docenten te vinden, en mensen met IT-vaardigheden. Een uitzendbureau kan een werkgever in dit soort situaties van de broodnodige hulp voorzien. Zij hebben de expertisen om de juiste mensen voor de juiste vacature te selecteren.
Het doel van een uitzendbureau is het vinden van de juiste match binnen de gestelde tijd. Een werkgever moet vaak snel een vacature vullen. Er is een opening ontstaan en voor het werkproces is het ontzettend belangrijk dat die niet te lang leeg blijft. Denk bijvoorbeeld aan een school die een leraar wiskunde nodig heeft voor het komende schooljaar: dan is er een beperkte termijn waarbinnen het schoolbestuur een nieuwe docent moet vinden. Uitzendbureaus hebben gelukkig vaak grote databases, waarin ze al potentiële sollicitanten klaar hebben staan. Verder weten professionele recruiters goed gebruik te maken van sites als LinkedIn en andere social media om vacatures beter onder de aandacht te brengen.
Uitzendbureaus heb je in alle soorten en maten. Je hebt bureaus die zich uitsluitend richten op de educatieve markt, dus voor docenten en ondersteunend onderwijspersoneel – en er zijn ook bureaus die zich vooral focussen op seizoensarbeid in de agrarische sector. Werknemers kunnen zich bij dit soort bureaus aanmelden, afhankelijk van het soort baan dat ze zoeken. Vervolgens kan de recruiter samen met de werkzoekende bepalen welke vacature het beste past. Als de werkgever ook geïnteresseerd is, kan er een gesprek worden ingepland. Het doel van het uitzendbureau is om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zowel voor de werkgever als voor de werkzoekende.